Aermie yusoff

Aermie yusoff

Friday, June 9, 2017

Kerja untuk budak Kulinari or Foodservice after grad?

Kulinari n foodservice ni adalah kos yg aku ambil time dip and degree.. n skrg aku dh stahun grad n dh bekerja pun.. mmmm bg aku kos ni gaji untuk permulaan kerja xleh expect byk sbb bukan kos ni yg menawarkan gaji rendah.. tp the industry itself yg offer gaji rate dia sama semua myb disebabkan oleh terlampau byknya food industri kat Malaysia ni..mmg xdpt dinafikan terlalu byk smpai kau boleh cari merata2... plus faktor dia untuk enter dlm food industry ni xterlalu demand untuk qualification which even spm pun boleh mintak n then dpt training on that time kau enter company diorang.. sbb tu gaji dlm bidang food n hotel ni xbrapa tinggi bg fresh grad.. aku xnak kata bidang ni gaji rendah.. x... boleh dpt gaji tinggi sbenarnya if kau betul2 usaha n ada passion dlm industry ni.. sbb insdustry hospitality ni if kau nk cepat naik kau kena lompat dari satu company ke satu company.. kau xleh stay compny tu untuk jgka msa yg panjang if kau nk naik cepat n dpt byk pgalaman..

Untuk budak2 kulinari n foodservice yg belum habis belajar or baru nk apply smbung study ke actually byk bidang kerja dia yg kau boleh cuba n msuk..

Contoh dia:
1. Fastfood industry ( aku akan elakkan masuk )
2. Food industry etc Manhattan, Tony Romas, Starbuck ( Should try to gain experience) plus gaji boleh starting 2k untuk mgt trainee
3. Halal Industry ( More to halal requirement n food halal status etc mcm HDC n Halal Exec mana2 food manufacturing)
4. Quality Control ( Mcm byk melibatkan Haccp untuk makesure food yg di proses tu xterdedah dgn segala hazard )
5. Airlines Industry ( Kerja as Customer Service pun boleh sbb kau ada belajar pasal CS time blaja)
6. Catering Airlines ( Brahims Airlines Catering)
7. Hotel Industry ( Ramai grad akan masuk dlm bidang ni n masuk kitchen, waiter, front office, business development, sales n marketing n HR ) Gaji certain tempat akan masyuk kot.. lama2 kau kerja akan bertambah plus service point yg korang dpt.. kawan aku skrg umur 29 tahun gaji dh 8k sebulan.. heaven gilaa..
8. Kedutaan Malaysia dekat mana2 negara ( Mesti korang ada yg xtau kan dekat kedutaan Malaysia every negara ada kitchen n chef dia sendiri.. so korang kalu nk try kerja luar negara boleh la sbb bnda ni ada qualification kau boleh dpt ) bergantung pada rezeki juga..
9. Theme park contoh mcm Sunway Lagoon n Lego Land ( Boleh juga korang mintak kerja dkt sini sbb diorang pun provide Food n Beverage dkt theme park diorang)
10. Hospital ( Hospital kat malaysia skrg byk pkai outsource so boleh ja nak masuk kerja dlm ni as diet aide or catering officer )
11. Buka bisnes sendiri haaaaa baru mencabar... pun boleh kalau korang berani n snggup take risk..
12. Cinema ( panggung wayang pun ada nahhhh fnb diorang) gaji pun masyukkk kena pndai pilih la

So semua ni antara list yg aku simplify scara average la yg bdk foodservice n culinary salu mintak...myb ada lagi yg lain..

Bagi budak2 lepasan SPM yg rasa nk sambung study dlm bidang kulinari ni korang ble cuba sebenarnya.. cuma apa yg aku ble katakan once maduk dlm industri ni jgn expect gaji tinggi sbb industry ni terlalu besar di Malaysia.. so turnover rate sgt lah tggi n that why gaji xbrapa byk.. unless kalau kau brani n jump from one company to other company... so thats time

2 comments:

  1. Mohon update blog. Peminat setia~~

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum bang, saya nak tanya saya baru habis diploma dalam culinary arts dan saya nak sambung ke degree. Apa kelebihan di masa hadapan kalau saya ada degree bang?

    ReplyDelete