Aermie yusoff

Aermie yusoff

Friday, June 9, 2017

Diploma Seni Kulinari.. best ke?

Untuk sesapa yg nak masuk U n sambung study dalam bidang Seni Kulinari ni boleh laa try refer entry ni.. just sharing apa yg aku blaja tine aku amik kos ni..

First aku intro pasal kos ni secara simple... which is seni kulinari dekat UiTM ni untuk diploma akan ada 6 semester and setiap semester kau akan belajar different subjek.. kira satu sem ni time aku study dlu tahun 2010-2013 every sem akan ada 7-8 subjek every semester.. dia bukan makna kau amik seni kulinari ni mean kau masak ja fir the whole sem tu.. x sayang.. tp itu la yg ramai org anggap kalu kau amik kos ni kau akan masak ja.. n kalau nak tahu 1 sem tu kau masuk kitchen 1hari ja seminggu.. hari lain kau akan belajar subjek lain etc mcm food hyyiene, food science, management, retailing, english learning course, retailing, menu, foodservice, law... memang kau amik kulinari tp dlm kulinari kau kena tahu basic2 benda ni so that kau bljar bnda tu every sem.. hee tp tu la mmg stress juga la kan sbb byk sgt subjek kau kena hadap dgn asignment belambak2..

Kenapa kena ada subjek law food hygiene or marketing semua tu?

Sebab kita akan bekerja dalam hospitality industry yg mana kita bekerja dlm sektor yg menyediakan service kepada public xkisah la dari segi pemakanan, hotel, aviation, hospital.. so bila bekerja dlm bidang ni wajib kita kena tahu pasal basic dia apa yg boleh apa yg xboleh.. n plus kalu bidang pemakanan ni wajib tahu pasal food safety n hygiene.. sebab tu ada subjek food safety n food science.. so bila belajar kita tahu brapa suhu sepatutnya untuk hot n cold food.. suhu chiller n freezer... n suhu danger zone n bapa lama makanan yg dimasak boleh tahan.. kita xleh simply masak ja tanpa ada knowledge yg betul.. boleh ja mcm makcik2 yg jual makanan kat luar mmg diorg ble masak tp cuba tanya diorang suhu2 semua.. pasal food safety.. mostly byk yg xtahu.. so sbb tu ada nya subjek seni kulinari, food service ni diadakan.. untuk educate org untuk belajar dlm kos ni yg tahu basic memasak n basic food safety n knowledge..

Untuk subjek law ada waktu last sem which is sem5... sem 4 n sem6 akan pergi praktikal dkt hotel industry..

Subjek yg aku plg suka skali tp agak stress laaa bila nk kena mghafal case case n akta dia...untuk subjek ni bg aku dia xbyk relate sgt dgn course kulinari ni tp myb untuk expose student dgn basic law dkt malaysia ni.. so that kau tahu sikit2 kenapa benda ni jadi n benda ni yg sesimple boleh pun boleh dijadikan kes mahkamah yg samannya berjuta2.. supaya kita alert dgn kebarangkalian yg terjadi contoh mcm tersilap food yg myebabkan allergic reaction kat customer n slh kita.. mmg kita boleh disaman..

Kitchen Class!!

Waktu kitchen class setiap sem akan ada kitchen...

Sem 1 : Basic Cooking Skills
Sem 2 : Basic Cooking Skills 2 n Fundamentals of Baking
Sem 3 : Asian n Commercial Class
Sem 4 : Practical
Sem 5 : aku xingat tapi kelas buat dough yg ala 3d tu
Sem 6 : Practical

So kitchen akan ada yg ni ja... seminggu skali ja k kitchen kau masuk bukan setiap hari... tp yg bestnya kitchen ni of kos sbb dpt makan free n makan apa yg kau masak... siap boleh tapau lagi bawak balik.. so kalu sapa2 yg hebat tu boleh la masuk competition.. byk competition ada, brani xbrani ja..

Untuk practical pula, ada 2sem so kita ble pilih nk practical kat mana pun.. tapi aku suggest pergi la hotel yg xramai sgt guest or pilih resort yg private untuk first practical so that kau ble blajar byk waktu practical tu.. n yg penting kita dpt belajar n pegang kuali.. tu yg penting...tapi dpt pegang kuali time dkt hotel mmg nikmat gila n best sgt sbb dpt masak untuk guest n serve dkt diorang..sapa yg amik kos ni pilih la tmpt praktikal korang bebaik.. salah pilih tempat akan buat kita menyesal n kecewa sbb xdpt peluang untuk blaja.. sbb stgh hotel just perlukan trainee untuk bantu depa dr segi potong sayur, setup n clear breakfast ja.. so at the end dr first smpai hbs praktikal kau xbelajar apa...benda ni la yg salu terjadi kat bdk

54 comments:

  1. Aslmkum .. saya 17 thun . Saya masih spm 2k18 .. tp saya tggl 1 paper je 12/12/2k18 iaitu paper pertanian . Saya jual kek batik seringgit 1 .. sejk dr tu saya mula mint nak buat kek dan saya nak jadi usahawan .. saya agak risau nak pilih course pertanian atau kulinari . Dua dua saya minat .. hmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aslmkum...sya20 thun. mmng dah lama minat memasak,dan minat dngn kulinari ni, klau result spm tak brpa memuaskan and takde kreadit boleh tak memohon masukkk kulinari ni, sbb mmng dariii dulu minat nakkk masuk

      Delete
    2. Bole masuk kolej YPJ. Sana ada kulinari. Boleg je apply.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Hai kak! Biasanyaa belajar dalam english or campur? Kalau jenis yg kurang mahir dalam bahasa english ni boleh go tak dgn subject yg ada?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai tolg jwb ya.. mix pun ok ckit ckit.. dun worry la dik.. nt sepnjg 6 sem tu.. sure akan pndai utk speaking.. ..jgn risau if skrg tk mahir.. nt sliw slow adik. akan mahir.. kt sush la nk bljr tu... kene minat btui... bole wsp akak 01116930576

      Delete
  4. Sis,klau xdpt a dlm spm boleh mshk ker,apa syarat dia sis😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. tolg jwb.bole jer..tkde a asalkan kredit 3 subjek trmasuk bm ..dan sejarah..bole aply course mcm art/fahsion/tourism/kulinary dll..asalkan kredit ya...nak tau lebih psl tourism bole lawat https://studypelancongan.blogspot.com/2013/01/3-tahun-diploma-tourism-management.html

      mdm perunding dan kaunselor..bole wsp 011-16930576 utk tanya tentang pelbagai bidg lain..mdm bole advice..

      Delete
  5. Haha sesiapa nak cuba kulinari blahlah try sbb best gila. Tpi satu jelah jgn koyak bila kerja hotel🤣🤣🤣

    ReplyDelete
  6. Hai saya lepasan spm 2019 i like cook so saya minat nk amik kos ni..but saya nk tanya cara pembelajaran at class camna ye?kita gunakn fully bahasa inggeris ke??sebab saya x pandai sgt bi ni..boleh share sikit tak pengalaman awq..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai dik..result cmne?hope semua ok..tahniah..bgus dk minat bidg kulinari..dun worry..jgn takut dengan ENGLISH..nt masuk bljr lect takdela garang..suasana belajar kolej/uni sgtla berbeza dgn sekolah dik..lebih santai..kalau madam ..lagilah..mdm ajak minum je lepas kelas..dulu mdm selalu wat event.dlm kulinari ni..mest minat mendalam...jgn fikir penat ya...ambil ilmu sebanyaknya..suasana dapur mest la hot tp adik seronoknya.....lagi2 klau dpt lect yg sporting....mdm paling suka bila student kulinary mntk madam jd judges..mereka akan serve makan mcm hotel..hehe..

      and..jgn fikir jd chef je..bidg ni prospek kerjaya sgt luas...adik bole jd manager...wedding planner ke..penulis buku..lect..guru..malah jd founder sendiri utk kek ke..kan ke best..bljr la ..

      nak tau lebih ,?wsp la 011-16930576

      Delete
    2. hai nak tanya...seni kulinari ni senang ke atau susah? ada dengar juga nanti kena cipta resepi untuk masakan..so bagi orang yang tak berapa pandai lagi masak ni sesuai ke masuk dalam seni kulinari ni?

      Delete
  7. saya suka memasak, ada rasa nak cuba kulinari tapi takut tk boleh bawak. Nak lagi bila baca ada pasal law, kena menghafal.. encourage me please

    ReplyDelete
    Replies
    1. dik..ya Allah.jgn la takut pd menghafal..hehe..hafal tu tkde sush..awak igt jenis menu...apa bahan masakan..mcm awak nak masak nasi lauk kt umah....gituu jer..bidg ni sgt sronok..atau adik bole join tourism..bole wat pakej travel..melancong ke mana mana......law tu..simple je dik..jgn la takut..anggap jer proses nak matang..hehe..bidg yg akak syorkan hotel..kulinary..tourism..mascom..or art..seronok bljr bidg ni...details bole tanya dlm wsp

      Delete
  8. Hai saya lepasan spm 2019,saya minat sngat dlam baking etc. But my parents not encourage me to masuk bidang seni kulinari😌 bcs I got 7A in spm. N then my parents nak sya masuk dlm bidang law, so pda pendpt akk? Saya kena dgr ckp mereka or tegakkan akn Pilihan hati dn minat saya? I want to hear your opinian😌

    ReplyDelete
    Replies
    1. Better ikut apa yang kita minat, macam mana kita nak bawak course yang kita tak minat, bukan nak jadi anak derhaka tapi kita pun ada hak nak tentukan masa depan, kalau kita minat course tu, InshaAllah kita boleh bawak 😊

      Delete
  9. haii , saya lepasan spm 2019 , saya nak tnya pendapat akak antara pengurusan perkhidmatan makanan dan seni kulinari mana lebih okay ? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tolg jwb.. btter go kulinary tu... bole wsp 01116930576.kak tolg

      Delete
    2. Haah awk baik awk go on dgn apa yg awk minat . Sbb dlu sy ambek course tah pape last2 takleh bwk so skrg quit ambek kulinari . Kan dh rugi 1 tahun 😭

      Delete
  10. Hi , saya dpat kat uitm penang ... saya takut sebb xde member ... lepastu jauhhhh daripada parents ! Perlu ke saya terima ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, aq pon dpt uitm Penang tp aq xamek

      Delete
    2. Haii,sama la,dpt kt uitm s.kulinari juga tpi dlm dilema nk smbng f6 ke diploma ã… ã… 

      Delete
  11. Sya for tawaran dip seni kulinari di unisham ..saya nak tahu lepas saya habis diploma 6 sem ..lepastu saya nak smbung degree dekat UA lain ..boleh x

    ReplyDelete
  12. Course kulinari perempuan je ke ade?ke atau campur

    ReplyDelete
  13. uitm penang kat mana?hostel disediakan ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Every u akan provide hostel for first sem.. lepas tu kena pandai2 la aktif untuk dptkan kolej

      Delete
  14. assalamualaikum and hai sis,saya nak bertanya saya sekarang berada di sem 3 untuk kos diploma seni kulinari di uitm penang,so saya akan intern sem depan.saya nak tanya sis,boleh tak sis share pengalaman semasa sis intern dengan apa yang perlu buat sebelum mohon intern?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa intern tu kiranya kita mcm staff dah.. depend dkt mana kita prktikal.. mcm akak dlu dkt hotel, n mmg bt semua kerja mcm staff bt.. tp make sure notebook sntiasa di poket.. ha plg xsuka nk kena bt report praktikal daily routine bt apaa..

      Delete
  15. Hai adik...makcik nak tanya...seni kulinari ni kena belajar subjek math/ add math ke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heee masa amik subjek ni xda pun math and addmath.. tp still ada subjek pgiraan.. contohnya accounting, cost control, finance, statistic.. kulinari ni bukan hanya memasak.. tapi teori pun boleh tahan byk

      Delete
  16. Hai , saya belum habis spm lagi untuk tahun 2020/2021 . saya igt nak smbung seni kulinari ni . saya ada baca yg kita kena kepujian tuk subjek math . klau tak dpt kepujian jadi kita tak da harapan la untk smbung belajar ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm susah nk jawab since bukan akak yg memilih.. tapi salunya dlm kulinari ni if xdpt first intake, boleh cuba untuk second intake..

      Delete
  17. Hai, saya minat nak belajar dalam bidang kulinari ni tapi sekarang saya dh jdi student degree dlm bidang yg berkaitan dgn senibina Sekarang dh nk habis sem 1..saya cuba habiskan sem 1 ni.. Rasa tk nk teruskan.. nk berhenti sebab tak mampu utk bawa bidang yg saya belajar sekarang ni.. Saya minat memasak jadi saya nk belajar kulinari di uitm.. Tapi mak saya mcm nk saya teruskan dgn apa yg saya belajar sekarang.. Jadi sesiapa boleh bagi pendapat? Saya risau kalau teruskan saya masih tk boleh bawa nnti dh buang masa dan duit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm mana skrg study? Dh hbs sem1 ke? Maaf reply lambat.. tak semestinya minat memasak kena ambil kulinari adik.. tp kalau mmg adik minat contoh adik aim lepas hbs belajar kulinari adik nk jadi apa.. contoh nk jd chef ke lecturer bidang kulinari ke, nk buka kedai ke.. boleh masuk kulinari.. tp since adik dh dpt course dgree cubalah truskan n pikir btul2 kputusan apa nk bt.. pikir long term juga..

      Delete
  18. kalau yg minat seni kulinari ni tapi tak bape pandai masak and dia mohon seni kulinari ni patu dapat,mcm mna pulak tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dpt alhamdulillah.. semua akan belajar dr basic nanti statt first sem.. which is akan belajar memotong, basic sauce.. so semuanya dari mula.. no worries if xpandai masak..

      Delete
  19. saya minat bidang kulinari sbb teringin nk jdi chef tapi saya tak pandai masak boleh ke saya masuk bidang kulinari? saya takut kena ketawa dengan students lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minat dan tujuan dh ada.. insyaAllah boleh.. nanti bila dh masuk kulinari kelas akan belajar dr basic.. so jgn malu

      Delete
  20. Hii assalamualaikum , if math hanya Lulus je still blh masuk course kulinari ? Saya spm 2020 tinggal satu subject lagi . Saya minat sangat dlm bidang ni. If other subjects for high gred tapi math ja dpt Lulus , still blh masuk tak ?

    ReplyDelete
  21. samaa!! minat tapi tak reti masak tapi tak masuk pun

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum,nk tnye blh. University mna lgi eh yg ade tawarkn bidang kulinari. Atau memang smua university ade bidang tu. Tlg jwb please...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Byk juga universiti yg tawarkan program kulinari ni.. especially swasta.. tp swasta paham2 je lah mmg mahal kos yuran dia.. untuk uitm dlu time akak every sem dalam Rm470..

      As yg akak tahu utk kulinari yg kerajaan contoh politeknik, uitm, giatmara, unisham,

      Swasta of course la FIM, Msu, Taylor

      Delete
  23. Assalamualikum saya suka memasak Dan proceed into kulinari but I'm having doubts can I chat with personally please

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahh dapat belajar mana adik? Wassap 017-494 1619

      Delete
  24. Hi! nak tanya, seni kulinari ni lebih banyak teori atau amali?

    ReplyDelete
  25. Assalamulaikum,sya dpt perkhidmatan makan di uitm puncak alam tp terlalu jauh bgi sya...jd sya rasa nk buat pemohonan baru utk kos kulinari juga under uitm..jd sya nk tnya akan berlaku masalah ka utk kos yg baru kita mohon..*under uitm* sekira belaku penolakan pada kos yg awal kita dpt dulu*juga under uitm*??? Sorry klu mengelirukn 😅

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum kak,saya nak tanya.
    Saya ni nk spm 2021/2022..saya minat kulinari...saya nk tnya berapa ken habiskan duit untuk bidang kulinari sahaja?

    ReplyDelete
  27. Abg , result spm nya math jaa yg takelok sgt lain semua okey , kena repeat math jugak ka kalu nk apply

    ReplyDelete