Aermie yusoff

Aermie yusoff

Thursday, November 17, 2016

Makan Gaji atau Berniaga? Mana satu pilihanku?

Assalamualaikum,

Uishh lama gila x update blog.. Nak kata bz xpa bz Sgt tp yg betulnya malas..plus laptop aku dh 2bulan rosak n xrepair2..dlu time blajar ya la xdak laptop menangis kau sorang2..skrg dh x penting Sgt BG aku since aku pn mls nk mengadap laptop..

APA jadi kat aku time berbulan aku x update blog ni? Hmm aku dh benti keja Dari Chatime bulan April baru ni before aku g konvo..so aku htr terus Surat resign..SBB aku htr Surat resign ni coz dlm prancangan aku nk buka kedai makan dgn harapan dpt la pendapat yg elok sikit n mmg impian aku sbnrnya..(sebenarnya impian aku lebih Dari ni Dan ofkos aku nk berjaya as a bsneswomen)..bukan APA kita kena ada vision at least dpt support mission aku skrg ni.. Then after aku bnti keja hujung bulan April, 17may 16 aku start berniaga...

Dan...

Pekerjaan aku skrg ni ialah full time berniaga (pekerjaan yg seeing dpandang hina)..Mee Udang Tok Mama..ha sesapa yg baca ni ble la like page tu kat FB..he he.. Mcm mana aku ble terlibat dgn berniaga ni ofkos memang minat aku dlm bidang food n impian aku nk buka bisnes satu hari nanti.. Aku buka bisnes ni depan rumah aku ja since xpyh pk nk byr sewa or else..ya LA kau baru nk start up bisnes kan..pengalaman pun kau XDA..cuma harap kat mak aku ja yg byk membantu.. Modal aku beli barang include fixed asset n yg lain about 10k.. Nasib baik aku ada simpanan dlm ASB hasil duit ptptn n gaji aku time keja..tidak jenuh LA nk loan pla n satu bnda kau nk pk byr hutang lagi..

Antara makan gaji n berniaga?

Serious dalam hati aku kuat untuk suruh aku makan gaji n aku mmg nak makan gaji sbb aku lagi suka bkerja bawah org sebab aku suka kan cabaran bekerja di company yg dh stabil n aku nak kan pengalaman.. Pengalaman penting sebab bnda ni yg akan matured kan pikiran kau n tindakan kau.. Then bagi aku kalu aku makan gaji aku dpt knowledge yg mana ble bntu aku in future utk buka kedai makan.. Selain tu, aku dh xyah risau pasal gaji sbb hjg bulan aku dh tau brapa gaji aku..n yes kalu aku keja ada pangkat semua n in long term mgkin akan benefitkan aku untuk career advancement..

Tapi...bila berniaga...pilihan yg dah pun aku pilih..atas kehendak mak aku juga untuk aku berniaga Dari makan gaji..

Alhamdulillah memang xdpt aku nafikan yg berniaga rezeki 100% stg Dari Allah n then buat kan aku lebih dekat dgn Dia.. Aku bersyukur sebab bila aku berniaga aku dpt dekat kan diri aku dgn Allah.. Sebab masa aku bebas untuk buat apa ja..xda sapa yg nak halang n limitkan time aku nk rehat solat mcm time makan gaji.. Tapi negative side untuk org yg BT bisnes ni, serious aku mmg fkirkan masa dpn aku yg xterjamin..sebab APA? Sebab aku buka Kdai makan n hasil dia xtentu lagi mcm mana at the end of the month or year either aku akan loss atau untung..n paling takut kalau aku tpksa ttup kedai sbb xdpt sambutan..tp alhamdulillah selama 5 bulan aku berniaga aku dpt lebih Dr aku mkn gaji... Tp tu xbermakna aku xda perasaan nk mkn gaji..still ada..sbb hati aku ni macam2 rasa maybe..nk keja sbb aku nk kejar cita2 aku n nk berniaga sbb nk kejar impian aku..mcm sama ja?? Ntahlaahh...serious aku celaru..kdg aku terfikir aku ni x bersyukur ke? Ya Allah, aku bersyukur dgn rezeki Dan nikmat yg telah kau Beri padaku..mungkin aku ingin kan kepuasan bekerja sebelah penat belajar.. Tapi sebenarnya aku berniaga lebih kepada tindakan aku Dan memenuhi permintaan mak aku untuk berniaga..

No comments:

Post a Comment