Aermie yusoff

Aermie yusoff

Friday, November 18, 2016

Dugaan Berniaga

Dugaan bila berniaga kedai makan memang banyak n sabar tu memang laaa perlu untuk owner.. Sebab dgn sabar ja kita dapat bertahan n teruskan bisnes kita ni. Untuk orang macam aku ni yg baru buka kedai makan Mee Udang Tok Mama yg mana berkonsepkan family dine amatlah challenging bg aku since aku masih terlalu awal untuk involved dlm bisnes mcm ni.. Yup bg certain org biasa la buka kedai time umur macam ni.. tapi x bg aku sebab aku xda pengalaman.

Kedai Mee Udang Tok Mama yg aku buka ni main item ofkos Mee Udang tp still ada side order which is aku ada buat ABC,, Chicken Wing, Nasi Bergoreng dan Minuman.. Untuk permulaan bisnes aku buka start 17 May 16 sampai ke hari ni aku tulis entri ni hanya aku n mak aku yg fully run business ni.. Tapi alhamdulillah sebab Mak Long aku yg OKU tu dapat bantu aku serba sedikit. tapi mostly aku yg byk handle..Serius bagi aku stress teramat sangat bila kau terpaksa handle semua.. Dari segi mise-en-place, ordering, purchasing, service, cooking n cleaning semua kau yg buat sesorang.. Pernah rasa smpai nak menangis sebab terlalu stress. Sebab bila customer terlalu ramai Cm na nk handle customer only with 2 person?? Yes u can!! But it will ruin ur business for ur service delivery n customer satisfaction.. Tapi alhamdulillah sebab kadang abang aku boleh tolong dari segi ambil order, bancuh air n hantar makanan.. Tapi abg aku xslalu ada sbb ya la dia kerja office n slalu buat OT.. Kadang bila customer ramai tu biasa la aku la yg kena ambil order, buat air, masak n aku la yg hantar.. Customer mesti pk bukan2 apa dlm hati aku ya la semua aku yg buat.. 

Masalah dia bukan aku xnak ambil pekerja tapi tau2 la bisnes kedai makan baru buka kan.. X selalu kedai penuh n sometimes xda orang pun.. Bila xda orang xkan kau nk amik pekerja sbb kau xtau bila customer ramai n xramai.. So if aku invest duit aku dr segi pekerja mean aku akan rugi a bit sbb kalau xda customer rugi lah aku byr pekerja..Tapi sebaliknya if kedai aku penuh tobat akan effect bisnes aku maybe dari segi lmbat atau x service bg dkt customer.. Byk sgt bnda nak consider bila buka bisnes ni since kau xbetul2 dikenali lagi..ohh yahh masuk ni dah 5 Bulan aku buka kedai aku ni and alhamdulillah dari segi sales after dh tolak expenses n profit yg dpt melebihi gaji aku makan gaji.. Bagi aku ok n bersyukur la sbb baru lagi at least aku dpt juga income yg lagi ok even in future and long term kau xtau apa nak jadi kan.. memang kau perlu takut sbb it is the fact of doing bsnes.. Yang penting marketing kau sentiasa buat n keep maintain kan quality of food kau.. sambunggggg..

No comments:

Post a Comment