Aermie yusoff

Aermie yusoff

Friday, November 2, 2018

Day 1 di Busan

Haiii.. hari ni masuk hari kedua aku dkt Busan.. Tak sempat nak update semalam since penat gila tapi hari ni lagi penat kot.. berjalan sajaaa..

Ok first aku cerita semalam 1 Nov which aku touch down Busan dlm pukul 9am.. so aku lepas imegresen semua aku terus cari stesen LRT untuk ke Busan Station.. sbb nya guest house aku dkt Busan Station.. so dari Gimhae nak ke Busan Station ni aku kena tukar 2 stesen.. First aku gerak dari Gimhae - Sasang - Samyeong.. alhamdulillah even aku sesorang n first time smpai Korea aku smpai juga dgn selamat n mudah.. firstly aku byk follow apps Subway Korea yg aku download.. mmg lag sgt membantu.. haaa sebelum tu aku dh topup siap2 TMoney dkt 7eleven airport..

IMEGRESEN KOREA

TRACK UNTUK KE SUBWAY

FIRST SCENE VIEW YG CANTIK ONCE AKU TOUCHDOWN

Yeayy dah sampaii..jumpa akhirnya..

2 stesen aku kena tukar..jenuh juga aku mencari

que in action..

Busan Station..my destination..

Guesthouse yg di book.




So lepas tu aku dh smpai Busan Station dlm pukul 11 n ofkos lah bawa luggage aku yg 24 inch tu dgn beg sandang lagi.. ya Allah byk gilaaa kot tangga kat sini.. serius penat nak naik n nak carry bag lagi.. nasib baik beg aku 9kg ja berat dia.. so nk ke Mint Paradise Guest House kena keluar EXIT 1.. n senang ja cari dh jumpa... tapi masalah betul bagi aku bila dh smpai guesthouse ni xda org pun yg nk entertain aku.. which is kat sini totally self service oiii... aku mmg target smpai sini aku nk rehat dlu smntara tggu kawan aku lagi 3 org smpai sini.. oh yaa kawan aku 3 org tu diorg amik train dari Seoul to Busan and estimate smpai dlm pkul 5pm.. xkan aku nk tggu diorg kan better aku check in dlu masuk.. jadi masalah nya sbb nk masuk entrance dia kna ada password n aku xtau password tu n yeaahh aku xda wifi time tu.. xleh nk whatapp kwn aku yg book guesthouse ni... after that aku ingt nk jejalan sesorang lah kat busan ni smtra tggu dp.. tapi xkan aku nk usung luggage aku ni.. so aku nk smpan laa dlm box diorg ni n kena letak coin 500 x 2... wehhh aku time tu ada 50k won ja.. n nk pergi kedai terdekat mcm a bit jauh sikit... aku dh pnt time tu nk berjalan.. so terpaksa laa sbb dh bpuluh kali tekan bell untuk contact dgn owner guesthouse tu xboleh.. aku pergi juga kluar nk tukar duit kmdian aku jumpa ahjussi.. haaa aku mntak tolong dia n panggil dia... tapi sepatah haram aku xtau apa dia ckp.. tp dia tau aku perlukan bantuan dia.. n dia bawak aku pergi kedai runcit area tu tukar duit.. n amik coins masuk dlm peti tu.. n yess boleh.. so aku letak la beg aku semua n just bawa beg sandang ja dgn harapan nk jejalan sesorang kt Busan...

So aku pun pergi balik ke Busan Station, n masa nk jalan tu ada sorang ahjussi ttba mai ckp dgn aku bhasa korea.. tahap confident diorg sgt lah tggi mcm aku paham apa dp ckp.. eh baraa plak aku masa tu... ckp english dp xfaham.. tp best juga boleh aku mcarut sesuka hati bukan dp paham pun.. tapi masa ni mmg aku takut gila sbb dia follow aku jaa n ckp dgn aku.. so aku decide masuk 7e sbb nk lari dr dia.. laaaa dia pun masuk 7e jugak n aku bt dunno ja.. aku bli susu pisang.. n nk byr.. ttba dia kalut nk byr dkt aku n aku refuse kata sokay aku byr sdri.. lepas tu dia mcm mrh2 aku suruh amik juga.. n suruh cashier tu amik duit dia.. yg cashier tu pun xfhm english... haii stress sguh aku time tu.. so aku pn xpa la dh dia nk byr trima ja la.. n kata tq lepas tu dia bg air redbull dkt aku sbb dia bli 2.. aku xnk n aku bg balik dkt dia..n aku stay ja dlm 7e tu smpai dia belah... then aku truskan pjalan aku ke Busan Station.. situ ada wifi so aku contact dgn kwan aku 3org ni n dpt msg untuk check in Guesthouse dgn no password semua.... ahhh masa tu aku kata bru ja patah balik ni nk patah balik p hotel pulak.. so aku patah balik p guesthouse n xjd jalan sesorang...  nasib baik masa aku balik tu ahjussi tu dh xda...
So aku balik n yeahhh boleh check in.. self service semua ok just enter the password n the door will be opened..

So apa lagi aku berehat lahh dgn tenang smpai tertido.....suhu dkt sini time tu 10C.. ohh ya aku jenis seorang yg memang xtahan sejuk..so a bit survive la aku kt sini dgn cuaca dia..

Banan Uyu beli kat 7E...1300 won..ahjussi tu bayarkan

extra meal aku beli dkt flight tp worst gila..

TAK SEDAPPP

Seriuss cantik gilaaaa kauuu






Dalam pukul 5.50pm.....

Azah dgn Ira sampai kat guesthouse ni n aku pn bgn laa dr tidoo... tapi sorang lagi Hanizan xsmpai sbb dia beli tiket lambat.. sbb dia dh bli awal2 dr Malaysia... haha aku pn pelik dgn trip kami ni.. why we r not being together from the first right.. btw Hanizan smpai pula dlm pukul 7pm.. so kami berempat dh complete together... hahaha...

Lepas tu kitorang trus solat smua bgai n pergi ke Jagalchi... kat situ kitorang naik Subway dari Busan statiion ke Jagalchi... amik exit 7 akan trus jumpa Busan International Film Festival.. kat situ mcm ada street food and byk kedai2 tepi jalan yg jual make up , accesories bagai... okay for first time aku kat sini aku try hotteok.. wahh sedappnyaa.. harga dia 1300won.. dia mcm pancake yg ada inti gula merah like that n dia letak kacang n kuaci... seriuss sedap tp a bit berminyak bg aku... n after jalan tu nampak ada ice cream pulakk... apa lagi aku pun bli dgn 2000won... seriuss sedapp jugaa...

So lepas jalan2 tu kami decide nak pergi makan.. serius mmg lapar gila.. kitorang pergi mkn dkt jagalchi market.. aku xtau menu apa yg diorder hanizan.. ohh ya aku beruntung sbb hanizan ni  pandai juga bercakp korea.. so senang la untuk kitorang..

Kami order Seafood soup, fried fish dgn pancake... sedap juga makanan dia.. n total 64000 won.. so kitorang divide 4 jdi total seorg dalam 16k won.. okay lah tu janji kenyang n bila lagi nk try food diorg kan since dh ada dkt sini..

Lepas tu kitorang terus pergi ke Busan Tower.. wahh tgiinyaaa.. nasib baik ada escalator.. tp turun kena guna tangga..haha cantik doee kat atas tu tp mmg sejuk gila lah sbb malam kan... so kitorang xlama pn kat sini.. sbb dh around pukul 11pm.. takut dia punya subway dh tutup.. so kitorang pn trus gerak balik lahh n take a rest untuk hri esok..


soft ice cream 32cm ni dkt BUSAN 2000 won ja okay..murah dari Seoul


HOtteok 1300 won..sedappp


Busan Tower..haha tapi view belakang apa tu

My travel partner.. i love u all..

No comments:

Post a Comment