Aermie yusoff

Aermie yusoff

Thursday, November 16, 2017

Perlu ke nak rasa hebat dengan sijil degree n diploma tu??

Assalamualaikum,

Entri kali ni nak bt renungan pasal degree holder n diploma holder semua.. 

Point dia sekarang perlu ke graduan rasa bangga dengan sijil yg dimiliki? 

Bagi pendapat insan biasa mcm aku ni, setiap graduan or student yg miliki sijil memasing ni adalah satu kelebihan yg ada untuk diri mereka dimana sijil tu adalah bonus untuk mereka gunakan untuk mohon kerja terutamanya..  tapi bukan bermakna dengan adanya sijil tu kita boleh rasa hebat rasa bangga dengan sijil yg kita ada tu.. 

Bagi aku, degree holder ni terlalu byk zaman sekarang sehingga demand untuk employment dlm setiap industri di Malaysia terlalu sedikit.. di mana boleh dikatakan demand exceed supply, sekaligus increase tahap employment rate..so that even degree holder pn masih merangkak mencari pekerjaan selepas tamat belajar.. 

Aku cuba bercakap pasal hal ni sebab nya terlalu banyak mulut2 yg bercakap tentang budak2 degree holder yg berlagak poyo dengan education n sijil yg diorang ada.. antaranya pointnya ialah kau berlagak demand gaji tinggi, berlagak yg kau ada sijil then xdeserve gaji banyak tu.. sebenarnya logik akal juga untuk demand pasal gaji equal dengan qualification yg org tu ada.. tapi kena juga la fikir sesuai n layak ke kita nak dapat gaji banyak tu kalau kita still bergelar fresh n xda pengalaman..n if satu company tu xmampu offer kau gaji yg diminta tu xperlu untuk kita condemn company tu sbb xmampu bagi salary yg kita demand tu.. kdg diorang offer tu mgkin sbb kita as a fresh which baru masuk industri pekerjaan..jgn risau kalau gaji yg dioffer tu rendah asalkan kau dpt pengalaman.. then bila kau dh rasa kau dh mampu untuk cuba new company untuk well paid salary kau move on la.. 

Ingat bila kita sbgai fresh graduate kita adalah zero dalam industri dari segi praktikal.. cuma beza dia ur intelligence dari segi teori yg akan kau guna untuk dipraktikkan..sebabnya kau dh belajar teori masa dekat universiti..so that baru kau implement apa yg kau belajar semasa masuk industri.. 

Bagi aku, even aku ada degree n diploma.. aku xpernah rasa hebat pun sebab bukan aku sorang ja yg ada.. boleh dikatakan million yg ada or more than degree.. so nothing untuk kita rasa bangga or hebat.. bagi aku cuma apa yg perlu bangga mugkin dengan ilmu yg kita belajar.. at least ada juga pengetahuan tapi xbermakna untuk rasa bangga juga.. sebab org yg xda sijil or degree apa diorang lagi more better dari kita.. sebab nya diorang dh spend a years dlm industri n gain experience dh byk dari kita yg baru nk merangkak dlm industri ni.. so x perlu nk berlagak yg kita ni degree holder bagai.. unless la kalu kita tamat belajar ja byk industri yg terkejar2 kita.. cuma kalu kau betul2 rasa deserve yg kau boleh dapat gaji byk tu its okay la.. tapi kalu kau rasa kau patut dpt gaji byk tu sebab kau degree holder mmg salah n silap la pmikiran kau.. kena ubah la cara pmikiran tu..company akan bayar gaji mengikut qualification, education n experience yg kita ada.. bukan setakat education yg kita ada...

No comments:

Post a Comment