Aermie yusoff

Aermie yusoff

Tuesday, February 2, 2016

Mak Long aku seorang OKU

Alhamdulillah aku diberi kesempatan menulis Blog lagi kali in,

Aku ada sorang Mak long aku yg OKU dimana beliau xboleh bertutur dgn baik..inabilities to cummunicate with public or people..makna kata kalau mak long aku bercakap hanya beberapa perkataan saja yg orang akan fhm.. even menulis dan membaca pun mak long aku xtahu langsung..aku dah rapat dgn mak long aku dah lama sbb mak long aku tggal dgn aku sejak lahir..mak long aku dgn mak aku 2 beradik.. aku dah anggap mak long aku mcm mak aku dah pun sbb ya la kan dah tggal sama dari kecil..

Macam biasa lah kan, setiap orang ada kelemahan dan kekurangan masing2.. OKU yg kita tahu banyak kekurangan yg depa miliki..dp xboleh nak berkomunikasi dgn yakin di public area, xboleh nak bergerak bebas, probability untuk ditipu dan dianiaya n banyak lagi.. ya aku sgt lah sedih dgn kehidupan OKU2 di Malaysia ni..apa perasaan dp menjadi OKU? kita xdpt nak rasa prasaan dp sbb berat mata memandang berat lagi bahu memikul..sometimes, kita nampak OKU ni hepi ja n mcm xda masalah but deep in their heart we dont know at all what their feelings..diorang for sure akan rasa malu dgn diri mereka n kurang keyakinan diri..

Tapi......setengah OKU ni punya satu sifat yg mgkin sebati dgn diri mereka...iaitu degil dan xnak dgr langsung pandangan org thadap diri depa sndiri..mcm tu juga dgn Mak Long aku...terlalu degil sehingga sanggup merahsiakan segala apa yg dibuat dari aku n family aku.. ya Mak Long aku sgt baik tapi bila baik orang lain akan amik kesempatan lah kan..kawan2 kerja Maklong aku maybe slalu mintak mak long aku blnja diorang shingga gaji mak long aku xckup untuk sebulan..kenapa eh? aku realize bnda ni..n then aku xbagi mak long aku kerja dekat kilang MARDEC dia tu dah..mak long aku masa tu mmg nekad dah xnak benti sampai nangis2..maklong aku skrg ni umur dah 56 tahun 2016 ni..nak dpt EPF dah kan...eh dah dpt pun masa umur 55 tahun lepas..beday mak long aku 24 October..
kalau lah maklong aku keja lagi dkt kilang lama dia ntah2 dah habis EPF mak long aku..tapi bukan aku nak kata, sbb mak long aku terlalu senang nak blnja orang...tambah kalu org yg suruh blnja..

Tapi walaupun org selalu kata aku baik dgn mak long aku n Mak long aku nak namakan aku sbagai penama EPF.. jauh di sudut hati aku tu nak kan duit mak long aku..xterlintas langsung dalam hati n otak aku..ya la, pasal duit kadang adik beradik pun boleh bergaduh kan...tambah mak long aku selalu lebihkan aku dari adik beradik aku yg lain..sebab aku yg paling rapat n ambil berat mak long aku..
aku xnak adik beradik aku yg lain kata aku nk kan harta..tapi alhamdulillah adik beradik aku yg lain semua faham walaupun mgkin mereka terasa sedikit dgn sikap maklong aku yg sering bersuara untuk namakan aku sebagai pwaris..Mak long aku dah berkahwin n ada anak lelaki tetapi Allah S.W.T lebih sayangkan anaknya. anak maklong aku 24 tahun xsilap aku, arwah telah meninggal disebabkan kemalangan jalan raya..Ya Allah, masih ingat aku raut wajah Mak long aku masa tu yg termenung di rumah mengenang nasib anaknya kat hospital..kami xsempat pergi ke hospital sbb ayah aku masa tu saja sorang yg pergi ke hospital dan kami sekeluarga yg lain berada di rumah..ya dan pagi tu juga kami dapat berita anak lelaki maklong aku tu meninggal sbb paru2 arwah dah pecah sbb terhentak di divided jalan. Aku dah anggap anak maklong aku mcm abang sendiri sbb kami membesar bersama..

Suami mak long aku pula mmg aku xpernah tgk lgsg sbb mak aku cakap suami maklong aku dah tggalkan maklong aku masa mula2 kahwin lagi..tinggal macam tu saja tanpa bercerai...umpama Gantung Tak Bertali maklong aku.. betapa dugaan diberikan kepada mak long aku sedangkan dia adalah insan yg lemah..seorang insan yg bernama OKU..

ni lah mak long aku..yg laki tu adik aku

No comments:

Post a Comment